Nowa ikona w MS Teams – Viva Connections!

Wkrótce w Waszych Teamsach może pojawić się nowa ikona – Viva Connections! Lockdown postawił przed nami nowe problemy w codziennej komunikacji. Mamy słabszy kontakt z firmą, co znacząco wpływa na nasze samopoczucie, kreatywność i efektywność pracy. Niedawno miała premierę Viva – potencjalna odpowiedź na nowe potrzeby zdalnego i hybrydowego modelu pracy.

Wkrótce w Waszych Teamsach może pojawić się nowa ikona – Viva Connections!

Lockdown postawił przed nami nowe problemy w codziennej komunikacji. Mamy słabszy kontakt z firmą, co znacząco wpływa na nasze samopoczucie, kreatywność i efektywność pracy. Niedawno miała premierę Viva – potencjalna odpowiedź na nowe potrzeby zdalnego i hybrydowego modelu pracy.

Czym jest Viva?

Viva to zestaw modułów, które działając niezależnie od siebie mają wspomóc organizacje w kształtowaniu samopoczucia pracowników. Opiera się na czterech filarach: 

Viva Insights

Pomoże liderom i managerom w przeanalizowaniu schematów pracy i wyciąganiu wniosków na poziomie organizacji. Dane, które otrzymają, mogą się przyczynić do transformacji i polepszenia kultury pracy.

Viva Topics

Przypomina firmową Wikipedię. Na bazie treści Twojej firmy, ten moduł stworzy bazę przydatnych pojęć i definicji oraz wyszuka ekspertów w danej dziedzinie.

Viva Learning

Materiały szkoleniowe zgromadzone w jednym miejscu. Viva uwzględnia nie tylko pliki szkoleniowe organizacji, ale i platformy takie jak LinkedIn Learning czy Microsoft Learn.

Viva Connections

Moduł budzący największe zainteresowanie, dba o jakość komunikacji wewnętrznej. Przy użyciu dedykowanej komunikacji pracownicy danego działu mogą przeglądać i czytać newsy związane z ich działem, co pozwala na zapanowanie nad chaosem komunikacyjnym i nadmiarem publikacji w intranecie.

Dzisiaj chcielibyśmy skupić się na przybliżeniu ostatniego wymienionego filaru- Viva Connections. Wywołał on chyba największe poruszenie wśród użytkowników narzędzi Microsoft. W jednym ze swoich artykułów, Content Formula, zadaje pytanie: Czy Viva może nie tylko zwiększyć jakość prowadzonej komunikacji wewnętrznej, ale nawet zastąpić intranet? Spieszymy z odpowiedzią.

Wielkim atutem Viva Connections jest wprowadzanie istniejących w intranecie SharePoint witryn do MS Teams. Po wdrożeniu, Viva będzie dostępna z głównego menu, gdzie pojawi się jako aplikacja sygnowana naszym własnym logo. Ponadto, Viva przeniesie intranet do urządzeń mobilnych! Wszyscy pracownicy, ci korzystający z komputera na co dzień i ci pracujący poza biurem, będą na bieżąco z aktualnościami firmowymi.

Viva Connections wersja mobilna i desktopowa

Dostępność z poziomu MS Teams sprawdzi się szczególnie dobrze w firmach i organizacjach, w których komunikacja jest rozproszona po wielu stronach i tam, gdzie powstaje wiele różnorodnych treści kierowanych do różnych użytkowników. Przełączanie pomiędzy kontekstami pracy, czy przeszukiwanie informacji może doprowadzić do szewskiej pasji. Chcąc znaleźć odpowiedź w dokumentacji musimy często przejrzeć kilkanaście różnych źródeł. Z analiz wynika, że przeciętnie spędza się do godziny tygodniowo na samym wyszukiwaniu informacji! Dzięki dedykowanej komunikacji Vivy, nie musimy przeglądać treści, które nas nie dotyczą. Wyświetlą nam się tylko te informacje, które odnoszą się do naszego zespołu bądź stanowiska, jakie zajmujemy w organizacji. Viva może pełnić rolę mostu, przez który szybko trafimy do interesujących nas stron.

Viva Connections może stać się punktem startowym w naszym dniu pracy. Często jest tak, że pracownicy różnych działów korzystają z innych narzędzi. Z Viva Connections możemy umieścić te aplikacje w centralnym miejscu – naszym intranecie. Co więcej, możemy nimi kierować podobnie jak artykułami! Jeżeli jestem pracownikiem HR, zobaczę tylko te narzędzia, z których korzystam na co dzień. Pracownik IT używa innych aplikacji i to właśnie je zobaczy w tym miejscu!

Kolejną, niezaprzeczalną zaletą Vivy jest prostota wdrożenia – nie potrzeba do tego armii deweloperów. Wystarczą przeszkoleni edytorzy, którzy w prosty sposób stworzą artykuły dostosowane do danego działu czy też tematyki.

Viva zamiast intranetu? 

Jak więc wygląda Viva w porównaniu do intranetu w SharePoint? Viva Connections jest modułem wzbogacającym intranet, który za jej pośrednictwem zamienia się w miejsce spersonalizowanej komunikacji z użytkownikiem. Oznacza to, że w odróżnieniu od “zwykłego” intranetu, czytelnicy otrzymają treści i zawartość dostosowaną do ich miejsca w organizacji – w zależności od działu czy też obszarów zainteresowań. Funkcje, w które wyposażona jest Viva nie zbudują intranetu od podstaw, ale świetnie go uzupełnią i ułatwią użytkownikom korzystanie z zapewnionych treści.

Na ten moment, Viva nie zastąpi intranetu. Jednak czy naprawdę musi? Microsoft zaprezentował narzędzie, które ułatwi dostęp do istniejących już stron SharePoint. Viva podaje treści w bardziej przystępny, atrakcyjny wizualnie sposób. Wyświetla artykuły i powiadomienia w uporządkowany sposób, łącząc poszczególne działy z powiązanymi zagadnieniami. Zapewnione w modułach funkcje mają na celu zwiększenie zaangażowania i pomoc w przystosowaniu się do modelu komunikacji narzuconego przez zdalny tryb pracy. Viva nie zastępuje intranetu tylko go dopełnia.

Wysiłek jaki Microsoft konsekwentnie wkłada w rozwój swoich narzędzi jest nam dobrze znany, więc za kilka lat Viva może wyglądać zupełnie inaczej. Kto wie, być może z czasem zostanie wzbogacona o nowe funkcjonalności, które faktycznie pozwolą jej na zastąpienie intranetu w SharePoint?

O Vivie, jej czterech filarach i tym jak może pomóc Twojej organizacji, porozmawiamy podczas naszego kolejnego webinaru!

Swoją wiedzą podzieli się z Wami Magdalena Beśka, Konsultant Office 365 z IT-Dev.

Rejestrację i szczegóły na temat webinaru znajdziecie na oficjalnej stronie Digital Dexterity Labs.